Kapittel 6. Årsberetning og årsregnskap

6. Årsberetning og årsregnskap

6.1 Styrets årsberetning

Virksomheten

Gassnova SF er et statsforetak eid av Energidepartementet (ED). Gassnova ble opprettet i 2007, og er lokalisert i Porsgrunn. Gassnova har ikke erverv som formål. Rammebetingelsene for Gassnovas virksomhet er fastlagt av Energidepartementet, gjennom vedtekter og årlige oppdragsbrev med angivelse av økonomiske rammer, mål, styringsparametere og rapporterings-krav.

Gassnova skal fremme teknologiutvikling som kan bidra til kostnadseffektive og framtidsrettede løsninger for CO2-håndtering. Gassnova har aktivitet og kompetanse i hele innovasjonssystemet for CO2-håndtering. Foretaket skal aktivt knytte sammen fagmiljøer innenfor forskning, industri og offentlige virksomheter for derigjennom å legge til rette for at statens mål med satsingen på fangst og lagring av CO2 kan oppnås.

Gassnova har ansvaret for å følge opp tilskuddsavtalene som er inngått mellom staten og henholdsvis Heidelberg Materials og Northern Lights (partnerskap med Equinor, TotalEnergies og Shell) om realisering av Langskip prosjektet, i tråd med fullmakt gitt av ED. Gassnova skal også koordinere arbeidet med å maksimere nytten av Langskip prosjektet, samt bidra til gevinstrealisering gjennom å tilrettelegge for deling av erfaringer og kunnskap fra Langskip og teknologisamarbeid.

Gassnova skal forvalte CLIMIT-programmet og statens interesser i Teknologisenteret på Mongstad (TCM). Dette innebærer også å tilrettelegge for at aktivitetene knyttet til disse oppdragene støtter måloppnåelse for Langskip. CLIMIT-programmet omfatter Norges Forskningsråds støtteordning for forskning og utvikling (FoU delen) og Gassnovas støtte til utvikling og demonstrasjon (Demo-delen). Gassnova leder sekretariatsfunksjonen som ivaretas i fellesskap med Norges Forskningsråd. TCM er en viktig arena for utvikling og testing av teknologi for CO2-fangst. Staten ved Gassnova overtok eierskapet til anlegget i 2017 og det ble opprettet et eget driftsselskap. Gassnova stiftet 24. mai 2017 datterselskapet TCM Assets AS, hvor Gassnova er 100% eier. Gassnova SF (morselskap) og TCM Assets AS (datterselskap) utgjør konsernet Gassnova. TCM Assets AS har ingen ansatte, og har som formål å eie og leie ut CO2 fangstanlegg på Mongstad.

Styrets arbeid

Det har vært avholdt syv ordinære styremøter, samt fire ekstraordinære styremøter i beretningsåret. Gassnovas styre har i 2021 vært sammensatt som følger:

• Morten Ruud, leder
  • Marianne Holmen, nestleder
  • Trond Moengen
  • Kjell Olav Kristiansen
  • Cathrine Brekke
  • Ståle Aakenes, ansattvalgt representant
  • Kari-Lise Rørvik (ansattvalgt observatør, Camilla Bergsli frem til 1. juli 2021)

Endringer i oppgaver og reorganisering av foretaket

Stortinget vedtok i desember 2020 å gi støtte til realisering av fullskalaprosjektet Langskip.  Denne beslutningen utgjør en betydelig milepæl for statens strategi for CO2-håndtering og den videre utbredelsen av CCS, og vil derfor også ha stor betydning for Gassnovas rolle og oppgaver fremover. Foretaket har i denne sammenheng gjennomført en strategiprosess. Som et resultat av denne prosessen ble det blant annet besluttet en endring av ledelse og organisasjonsstruktur for å tilpasse foretaket til nye oppgaver og forventninger fra ED. Styret har vært tett på strategiarbeidet og utforming av ny organisering. Ny ledergruppe ble etablert i mars 2021. Reorganiseringen av foretaket og etablering av tverrgående team skal tilrettelegge for større faglig autonomi og beslutningsmyndighet i bredden av organisasjonen, synergier mellom foretakets ulike oppdrag samt fleksibilitet med hensyn til nye oppgaver. Utstrakt bruk av hjemmekontor i forbindelse med Covid-19 har bidratt til å gjøre implementeringen av ny organisasjonsstruktur krevende.

I det årlige oppdragsbrevet til foretaket fastsetter departementet spesifikke oppdrag med styringsparametere. Disse setter krav til hvilken informasjon departementet ønsker rapportert for å vurdere måloppnåelse på de relevante områdene. Styret har med bakgrunn i disse rammene gitt føringer for administrasjonens arbeid med utarbeidelse av hensiktsmessige KPI’er som operasjonaliserer de styringsparameterne departementet har fastsatt for Gassnovas mål og oppdrag. Styret vil følge opp dette arbeidet i 2022.

Oppfølging av Langskip prosjektet

Styret har i 2021 hatt et særskilt fokus på å bidra til at realisering av Langskip prosjektet får en god start. Dette innebærer blant annet å påse at det etableres nødvendige systemer og ressurser for Gassnovas oppdrag knyttet til oppfølging av tilskuddsavtalene med industriaktørene og arbeidet med gevinstrealisering. Det har også vært sentralt å tilrettelegge for en god samhandling med departementet og effektive beslutningsprosesser. Styret har i denne sammenheng hatt en grundig gjennom gang av styrets rolle og ansvar, med bakgrunn i de formelle rammedokumentene fra ED for styring og oppfølging av Langskip prosjektet. Styreleder og nestleder deltar sammen med representanter fra ED i en felles styringsgruppe som har ansvaret for å fatte de overordnede beslutningene i forbindelse med statens oppfølging av Langskip prosjektet.

Styret har blitt orientert om status vedrørende arbeidet med Langskip i samtlige ordinære styremøter i 2021. Gassnova har gjennom oppdragsbrevet fått i oppgave å bidra til at Langskip etableres i henhold til plan og budsjett. Foretaket skal følge opp tilskuddsavtalene for Langskip med god kostnads- og risikostyring. Styret har fulgt opp industriaktørenes tidfestede prosesser for oppdatering av kostnader og fremdrift, med tilhørende risikovurderinger. Styret har behandlet informasjonen fra oppdateringen av Brevik CCS prosjektet, og styrets drøftelser har dannet grunnlag for foretakets tilråding til departementet vedrørende kontrollaktiviteter og tiltak i videreføringen av prosjektet.

Gevinstrealisering og samspill med det øvrige virkemiddelapparatet

Gassnova skal prioritere aktiviteter som bidrar til måloppnåelse for Langskip. Styret har i denne sammenheng vært opptatt av et godt samspill mellom Gassnova og det øvrige virkemiddelapparatet. Dette gjelder både kompetanse, finansiell kapasitet samt utnyttelse av synergier mellom Gassnovas oppdrag. I sin oppfølging av statens interesser i Teknologisenteret på Mongstad har styret lagt vekt på hvordan aktiviteten ved senteret kan støtte opp om målene for Langskip. Styret har også drøftet utviklingen i aktørbildet og behovet for en formålstjenlig forretningsmodell for testsenteret etter inneværende avtaleperiode som understøtter målsettingen om en reduksjon i statens finansielle eksponering. Styret vil være tett på det videre arbeidet med utvikling av ny eierstrategi for TCM etter 2023. Videre har aktiviteten i CLIMIT programmet vært et viktig bidrag til at demonstrasjonsprosjektet Langskip nå kan gjennomføres. Styret har i sine drøftelser lagt vekt på den finansielle situasjonen for CLIMIT Demo fremover og et godt samspill med øvrige delene av det norske virkemiddelapparatet. CLIMIT programmet gir et viktig bidrag til gevinstrealisering for Langskip, både gjennom utvikling av teknologier for CO2-håndtering og modning av industrielle prosjekter.

Videreutvikling av foretaket

Styret har videre hatt innledende diskusjoner knyttet til foretakets nåværende og fremtidige oppgaver og behovet for videre utvikling av foretaket, med bakgrunn i beslutningen om realiseringen av Langskip og utviklingen i CCS aktiviteten i Norge og internasjonalt. Styret vil intensivere dette arbeidet i 2022.

Helse, miljø, sikkerhet og kvalitet

Det er ikke registrert skader eller ulykker i direkte tilknytning til Gassnovas aktiviteter i 2021, og ingen alvorlige HMS hendelser eller ingen vesentlige brudd på utslippstillatelsen ved TCM. Helse, miljø og sikkerhet er en integrert del av arbeidsprosessene i Gassnovas kvalitetsledelsessystem. Kvalitetsledelsessystemet inkluderer blant annet rapportering og oppfølging av hendelser og avvik.

Også i 2021 har foretakets drift vært betydelig preget av Covid-19 situasjonen, og samtlige ansatte har arbeidet fra hjemmekontor i lengre perioder. Det er utarbeidet egne rutiner for smittevern i tråd med myndighetenes anbefalinger, og retningslinjer for bruk av hjemmekontor- i god dialog med de ansatte.

Det jobbes aktivt med å redusere sykefravær, blant annet gjennom utarbeidelse av oppfølgingsplaner for sykemeldte og tilrettelegging av oppgaver og arbeidsforhold. Totalt sykefravær i foretaket i 2021 var på 320 dager, som utgjør 3,8 %, mot 1,3 % i 2020. Dette er noe høyere enn målsettingen om et totalt sykefravær på under 3,5 %. Årsaken er noen enkelttilfeller av langtids sykemeldinger. Korttidsfravær mellom 1-16 dager ligger på 0.7 %, som er meget tilfredsstillende.

Styret er opptatt av at foretakets risikobilde skal være et godt styringsverktøy og at arbeidet med risikohåndtering er en integrert del av virksomhetsstyringen, for derigjennom å bidra til best mulig måloppnåelse innenfor de budsjettrammer som er stilt til disposisjon for foretaket. Styret har også i 2021 hatt god dialog med foretakets ledelse om utforming av risikobilde og mitigerende tiltak.

Fokuset på arbeidet med IKT-sikkerhet har vært videreført i 2021. I denne forbindelse er det blant annet gjennomført flere phishing kampanjer for å avdekke svakheter og risiko knyttet til systemer og atferd som utgangpunkt for videre forbedringstiltak. Dette er aktiviteter som vil bli gjennomført årlig.

Ytre miljø

Gassnova hadde ingen egne direkte utslipp i 2021 som har bidratt til forurensning av det ytre miljø. Foretaket har etablert retningslinjer for tjenestereiser hvor det legges vekt på eget CO2-fotavtrykk. Covid-19 situasjonen har medført en betydelig reduksjon av foretakets reisevirksomhet i 2021.

Likestilling og mangfold

Gassnova legger vekt på likestilling og likebehandling av alle medarbeidere. Ved rekruttering synliggjøres ønsket om god kjønnsbalanse, aldersspredning og mangfold. Kvinner og personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke. Gassnovas nye lokaler i Powerhouse har god fysisk tilgjengelighet, og muliggjør individuell tilrettelegging av arbeidsplassen for ansatte ved behov.

Styret anser fordelingen av menn og kvinner i Gassnova som tilfredsstillende. Ved utgangen av 2021 var det 14 kvinner av totalt 37 ansatte i foretaket, med en kvinneandel i ledergruppen på 33 %. Kvinneandelen i styret i 2021 var 43 % inkludert observatør (33 % eksklusiv observatør), og på samme nivå som året før.

Organisasjon og arbeidsmiljø

Gassnova er en kompetansebedrift der den enkelte medarbeiders kunnskap og bidrag er foretakets viktigste ressurs. Styret er opptatt av at det tilrettelegges for et godt og stimulerende fysisk og psykisk arbeidsmiljø. Det legges i denne sammenheng vekt på den enkeltes arbeidsoppgaver og ansvar, mulighet for kompetanseutvikling og verdien av erfaringsutveksling og samarbeid internt og eksternt.

Styret stiller krav til foretakets ledelse med hensyn til arbeidet med arbeidsmiljø og kompetanseutvikling. Samarbeid med arbeidsmiljøutvalg (AMU), verneombud og de tillitsvalgte danner et viktig fundament for et godt arbeidsmiljø. Den enkelte medarbeiders kompetanse og utvikling følges opp gjennom foretakets system for medarbeiderutvikling. AMU har avholdt fem møter i 2021. Sentrale tema i møtene har vært Gassnovas interne smitteverntiltak, forhold vedrørende hjemmekontorordningen samt oppfølging av spørsmål knyttet til arbeidsmiljø etter endringene i Gassnovas organisering. Foretaket gjennomfører årlige medarbeiderundersøkelser som et viktig grunnlag for det videre arbeidet med utvikling av organisasjonen og arbeidsmiljøet. Resultatet fra undersøkelsen i 2021 viser at arbeidsmiljøet i Gassnova er godt. Styret har vært opptatt av å iverksette forbedringstiltak på områder med negativ utvikling, samtidig som områder med positive resultater og fremgang vedlikeholdes. Implementering av ny organisasjonsform vil ha fortsatt fokus i 2022. Styret ønsker å følge administrasjonens videre arbeid med dette.

Lønnspolitikk og lønn til ledende ansatte

Styret følger opp fastsettelse av lederlønn i foretaket i tråd med «Retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel» av 13. februar 2015 fastlagt av Nærings- og fiskeridepartementet og eierskapsmeldingen vedtatt av Stortinget i 2019 (Meld. St. 8 (2019-2020)). Fastlønnen er hovedelementet i ledernes lønn. Fastlønnen skal være konkurransedyktig, men ikke lønnsledende sammenliknet med tilsvarende selskaper. Styret skal bidra til moderasjon i godtgjørelsen til ledende ansatte.

Forsikring for styrets medlemmer og daglig leder

Gassnova har tegnet styreansvarsforsikring for medlemmer av styret. Dekningen per skadetilfelle er begrenset oppad til 10 millioner kroner. Det er ikke tegnet tilsvarende forsikring for daglig leder.

Samfunnsansvar

Gassnova skal utøve sin virksomhet på en etisk forsvarlig, bærekraftig og ansvarlig måte, i tråd med gjeldende lover og regler og god praksis. Foretaket har særlig fokus på forebyggende tiltak rettet mot anti-korrupsjon og habilitetsspørsmål, både gjennom holdningsskapende arbeid og åpenhet. Gassnovas krav og forventninger er tydeliggjort i retningslinjer for foretakets arbeid med samfunnsansvar, samt retningslinjer og prinsipper for etikk, habilitet og varsling. Retningslinjene er åpent tilgjengelige via foretakets internettside. Gassnova har i forbindelse med etablering av nye måleindikatorer (KPI) for 2021 startet arbeidet med en måleindikator for bærekraft.

Årsresultat

Gassnova SF (morselskap) ble etablert med en innskuddskapital på 10 MNOK. Gassnovas SFs drift finansieres over statsbudsjettet. Foretaket har ikke erverv som formål. Gassnova SF fakturerer Energidepartementet for tjenester foretaket utfører for departementet, i tråd med avtalt budsjett. I tillegg har foretaket inntekter relatert til salg av tjenester til TCM DA. Foretakets kostnader består hovedsakelig av lønn, innleie av personell og kjøp av eksterne tjenester, reisekostnader, husleie og øvrig kontorhold.

Foretaket skal over tid gå resultatmessig i balanse. Det er derfor ikke fastsatt utbyttepolitikk for Gassnova SF ut over at årsoverskudd fra foretaket kan utbetales til staten som utbytte i samsvar med statsforetakslovens regler. Foretaksmøtet godkjenner anvendelse av årsoverskudd eller dekning av årsunderskudd.

TCM Assets AS (Datterselskap) har en innskuddskapital på 2 MNOK. Selskapet eier og leier ut anlegg for testing av CO2-fangst.

Året 2021 ga et underskudd på 12 518 810 NOK for konsernet samlet. For Gassnova SF ga året 2021 et overskudd på 2 482 176 NOK mot et overskudd på 3 935 581 NOK i 2020.

Konsernets bankbeholdning er ved utgangen av året 119 618 398 NOK og den likviditetsmessige stillingen ansees som god.

Konsernets bankinnskudd, kundefordringer og kortsiktige gjeld er direkte knyttet til virksomhetens daglige drift. Risikoen knyttet til at debitorer ikke er i stand til å oppfylle sine forpliktelser anses å være lav. Det benyttes ikke finansielle derivater og virksomheten er i begrenset grad eksponert for valutarisiko.

Regnskapet er avlagt under forutsetning om fortsatt drift, og styret bekrefter at forutsetningen om fortsatt drift er til stede.

6.2 Årsregnskap Gassnova

Gassnova SF – Konsern

20212020RESULTAT 01.01. - 31.12.20212020
88 759 707354 249 5751Inntekt105 261 403368 635 477
7 617 1459 181 4361Annen driftsinntekt23 979 26529 419 116
003Annen inntekt--
96 376 852363 431 011Sum driftsinntekt129 240 668398 054 593
68 352 46067 973 8084,5,7Lønnskostnad 68 352 46067 973 808
929 442397 2886Avskrivning driftsmidler32 444 84130 164 478
25 593 863292 897 2215,7,8Annen driftskostnad46 263 250317 416 017
94 875 765361 268 317Sum driftskostnad147 060 551415 554 303
1 501 0872 16 695DRIFTSRESULTAT(17 819 883)(17 499 710)
981 1681 794 697Finansinntekter1 070 3301 884 264
(80)(21 811)Finanskostnader(306)(27 950)
981 0881 772 886Netto finans1 070 0241 856 314
2 482 1763 935 581RESULTAT FØR SKATTEKOSTNAD(16 749 858)(15 643 396)
0016Skattekostnad4 231 0484 306 024
2 482 1763 935 58112ÅRSRESULTAT-12,518,810(11 337 372)
OVERFØRING
2 482 1763 935 58112Til annen egenkapital(12 518 810)(11 337 372)
2 482 1763 935 581Sum overføring(12 518 810)(11 337 372)
20212020BALANSE 31.12.20212020
929 442397 288Ordinære avskrivninger32 444 84130 164 478
00Reversering rentekostnad uten casheffekt00
464 7661 205 413Reduksjon(+)/økning(-) kundefordringer435 785-492 243
-8 839 141-12 377 920Økning(+)/reduksjon(-) leverandørgjeld-8 819 067-11 069 652
1 999 5511 573 284Forskjell kostnadsført pensjon og inn-/utbetaling i pensjonsordning1 999 5511 573 284
-6 893 375-111 830 520Endring andre tidsavgrensningsposter-881 398-124 920 216
00Refusjonsrett uten kontanteffekt00
-9 856 580-117 219 674Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter8 429 853-121 350 611
Kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter
0122 800Innbetalinger ved salg av varige driftsmidler0122 800
0-2 955 648Utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler-1 202 777-23 909 751
0-2 832 848Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter-1 202 777-23 786 951
Kontantstrømmer fra finansieringsaktiviteter
00Innbetalinger ved opptak av ny langsiktig gjeld027 325 039
00Utbetalinger ved nedbetaling av langsiktig gjeld-13 132 5120
00Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter. -13 132 51227 325 039
-9 856 580-120 052 522Netto endring i kontanter og kontantekvivalenter-5,905,436-117 812 523
129 474 979249 527 501Beholdning av kontanter og kontantekvivalenter pr. 01.01139 018 024256,830,547
119 618 398129 474 979Beholdning av kontanter og kontantekvivalenter pr. 31.12133 112 588139 018 024
Noter til regnskap per 31.12.2021

Regnskapsprinsipper

Gassnova SF ble stiftet av Den norske stat ved Energidepartementet, 3. juli 2007. Foretakets formål er å forvalte statens interesser knyttet til CO2-håndtering (teknologiutvikling, fangst, transport, injeksjon, lagring av CO2) og å gjennomføre de prosjekter som foretaksmøtet bestemmer. Det er en målsetting at foretakets arbeid skal resultere i kostnadsreduksjoner knyttet til CO2-håndtering.

Gassnova SF skal gi råd til Energidepartementet i forhold til spørsmål vedrørende CO2-håndtering. Gassnova SF skal legge til rette for at statens deltakelse i CO2-håndteringsprosjekter kan nyttiggjøres best mulig av staten eller statlig eide enheter. Gassnova SF skal bidra til gjennomføring av «CLIMIT-programmet».

TCM Assets AS er et heleiet datterselskap av Gassnova SF. Konsernregnskapet omfatter Gassnova SF og det 100 % eide datterselskapet TCM Assets AS.

Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk. Foretaket er eiet 100 % av staten ved Energidepartementet. Gassnova har ikke erverv til formål og er således ikke skattepliktig.

Konsolideringsprinsipper

Konsernregnskapet er utarbeidet etter ensartede regnskapsprinsipper for like transaksjoner i alle selskaper som inngår i konsernregnskapet. Alle vesentlige transaksjoner og mellomværende mellom selskaper i konsernet er eliminert.

Aksjer i datterselskaper er eliminert i konsernregnskapet etter oppkjøpsmetoden. Dette innebærer at det oppkjøpte selskapets eiendeler og gjeld vurderes til virkelig verdi på kjøpstidspunktet, og eventuell merpris ut over dette klassifiseres som goodwill.

Klassifiserings- og vurderingsprinsipper

Omløpsmidler/Kortsiktig gjeld

Omløpsmidler og kortsiktig gjeld omfatter normalt poster som forfaller til betaling innen ett år etter balansedagen, samt poster som knytter seg til varekretsløpet. Øvrige poster er klassifisert som anleggsmiddel/langsiktig gjeld. Omløpsmidler vurderes til laveste verdi av anskaffelseskost og antatt virkelig verdi. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.

Anleggsmidler/Langsiktig gjeld

Anleggsmidler omfatter eiendeler bestemt til varig eie og bruk. Anleggsmidler er vurdert til anskaffelseskost, men nedskrives til virkelig verdi dersom verdifallet ikke forventes å være forbigående. Langsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.

Inntekter

Gassnova SF mottar bevilgninger fra staten for tjenester ytet for Energidepartementet i samsvar med foretakets formål. Tilskudd bevilges årlig av Stortinget og er presentert som inntekter i regnskapet. Opptjening skjer ved gjennomføring av aktiviteter. Kostnadene knyttet til disse aktivitetene regnskapsføres under andre driftskostnader.

Annen driftsinntekt regnskapsføres når den er opptjent, altså når krav på vederlag oppstår. Dette skjer når tjenesten ytes, i takt med at arbeidet utføres. Inntektene regnskapsføres med verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet.

Gassnova SF utbetaler tilskudd til aktørene i Langskip iht. deres inngåtte tilskuddsavtaler med ED. Innbetalingene fra ED og utbetalingene til aktørene nettoføres som kostnader i Gassnovas regnskap fra og med 2021.

Varige driftsmidler

Varige driftsmidler er bokført til historisk anskaffelseskost. Driftsmidlene avskrives årlig etter en lineær avskrivningssats hvor den økonomiske levetiden er lagt til grunn. Varige driftsmidler nedskrives til gjenvinnbart beløp ved verdifall som ikke forventes å være forbigående. Gjenvinnbart beløp er det høyeste av netto salgsverdi og verdi i bruk. Verdi i bruk er nåverdi av fremtidige kontantstrømmer knyttet til eiendelen. Nedskrivningen reverseres når grunnlaget for nedskrivningen ikke lengre er til stede.

Fordringer

Fordringer er oppført i balansen til pålydende etter fradrag for avsetning for forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av individuelle vurderinger av de enkelte fordringene.

Bankinnskudd, kontanter og lignende

Bankinnskudd, kontanter og lignende inkluderer kontanter, bankinnskudd og andre betalingsmidler med forfallsdato som er kortere enn tre måneder fra anskaffelsen.

Skatt

Skattekostnaden sammenstilles med regnskapsmessig resultat før skatt. Skatt knyttet til egenkapitaltransaksjoner er ført mot egenkapitalen. Skattekostnaden består av betalbar skatt (skatt på årets direkte skattepliktige inntekt) og endring i netto utsatt skatt. Utsatt skatt og utsatt skattefordel er presentert netto i balansen.

Valuta

Transaksjoner i utenlandsk valuta omregnes til norske kroner på transaksjonstidspunktet.  Balanseposter i utenlandsk valuta omregnes til norske kroner på balansedagen.  Valutagevinst/tap er regnskapsført som finansinntekt/kostnad.

Pensjoner

En ytelsesplan er en pensjonsordning som ikke er en innskuddsplan. Ved regnskapsføring av  pensjon som er ytelsesplan, kostnadsføres forpliktelsen over opptjeningstiden i henhold til planens opptjeningsformel. Allokeringsmetode tilsvarer planens opptjeningsformel med mindre det vesentlige av opptjeningen skjer mot slutten av opptjeningsperioden. Lineær opptjening legges da til grunn. For pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon anvendes således lineær opptjening.

Aktuarielle tap og gevinster (estimatavvik) som skyldes endringer i aktuarmessige forutsetninger eller grunnlagsdata føres direkte mot egenkapitalen.  Alle pensjonskostnader føres etter IAS 19.

Netto pensjonsforpliktelse er differansen mellom nåverdien av pensjonsforpliktelsene og verdien av pensjonsmidler som er avsatt for betaling av ytelsene. Pensjonsmidlene vurderes til virkelig verdi.

Måling av pensjonsforpliktelsen og pensjonsmidlene gjennomføres på balansedagen. Arbeidsgiveravgift er inkludert i tallene, og er beregnet av netto faktisk underfinansiering.

Kontantstrømoppstilling

Kontantstrømoppstillingen er satt opp etter den indirekte modellen.

Fjerningsforpliktelse

TCM Assets AS overtok administrasjonsbygg og anlegg for testing av CO2-fangst fra CO2 Technology Centre Mongstad DA 18. august 2017. I henhold til inngått avtale mellom TCM Assets AS og Equinor ASA, er TCM Assets AS forpliktet til å fjerne anlegg og utstyr, samt utføre miljømessig oppryddingsarbeid ved opphør av driften ved teknologisenteret forutsatt at anleggene eller utstyret ikke ønskes overtatt av andre. Selskapet betalte ikke noe kontantvederlag for anleggene; vederlaget utgjør dermed summen av de forpliktelser som TCM Assets AS har pådratt seg ved overtakelsen, bokført som fjerningsforpliktelse i 2017. Anlegget ble på overdragelsestidspunktet verdsatt til 134 MNOK.

Endring i forpliktelsen som følge av endret estimat knyttet til fjerningskostnadene regnskapsføres i aktuelt år.

Samtidig som TCM Assets AS påtok seg forpliktelsen til å rive anleggene når leieperioden er avsluttet ble det inngått en avtale med TCM DA (driftsselskapet) hvor driftsselskapet som en del av leievilkårene påtar seg å dekke alle rivningskostnader ved eventuelt opphør av driften. Det er således eieren av TCM DA som hefter for selskapets forpliktelse. I brev av 27. juni 2019 har Olje- og Energidepartementet klargjort at Stortingets vedtak av 7 juni 2017 og delegering i supplerende oppdragsbrev innebærer at staten vil dekke statens andel av utgifter som påløper for TCM Asset AS ved rivning av anleggene ved TCM. På bakgrunn av denne klargjøringen har TCM Assets AS  balanseført en refusjonsrett på kr 134 000 000, som tilsvarer balanseført fjerningsforpliktelse.

Refusjonsretten og fjerningsforpliktelsen er nettoført fra og med 2020, da inngåtte avtaler sikrer at selskapet får dekket sine forpliktelser av eierne av TCM DA.

Note 1 – Driftsinntekter

Konsernets inntekter gjelder leieinntekt for anlegget ved TCM, bevilgning fra Energidepartementet, samt inntekter fra salg av tjenester til Technology Center Mongstad DA (TCM DA). Inntektene fordeler seg som følger:

20212020Inntekter20212020
00Leieinntekter16 501 69614 385 902
79 912 00079 800 000Administrasjonstilskudd79 912 00079 800 000
8 847 707274 449 575Tilskudd til Fullskala CO2-håndtering *8 847 707274 449 575
88 759 707354 249 575Sum inntekter105 261 403368 635 477
MorselskapKonsernKonsern
20212020Annen driftsinntekt20212020
7 558 9289 040 876Salg av tjenester til TCM DA7 558 9289 040 876
00Tilskudd fra OED til TCM Assets AS16 362 12020 237 680
58 218140 560Annet salg58 218140 560
7 617 1459 181 436Sum annen driftsinntekt23 979 26529 419 116

* Tilskudd relatert til Langskip er fra og med 2021 nettoført. Ref. note 8.

Alle inntekter er opptjent i Norge.

Note 2 – Transaksjoner og mellomværende med nærstående parter

Resultatmessige transaksjoner

20212020 Motpart Resultatlinje20212020
88 759 707354 249 575TildelingerOED Inntekter105 121 827374 487 255
00LeieinntekterTCM DA Inntekter16 501 69614 385 902
7 558 9289 040 876Salg av tjenesterTCM DA Annen driftsinnt.7,558,9289040 876
96 318 635363 290 451Sum129 182 451397 914 033

Motparter
Energidepartementet (ED) er eier av Gassnova SF.
Technology Centre Mongstad DA (TCM DA) eies av Den norske stat ved Olje- og energidep., Equinor ASA, A/S Norske Shell og Total E&P Norge AS. Statens andel forvaltes av Gassnova SF.

Transaksjoner
Tildelinger, herunder administrasjonstilskudd, faktureres i tråd med årlig bevilgning gitt i oppdragsbrev fra
Energidepartementet. Salg av tjenester til TCM DA faktureres i henhold til Participant’s Agreement. I de tilfeller Gassnova SF har pådratt kostnader på vegne av TCM DA er dette viderefakturert uten påslag. Leieinntekter faktureres fra TCM Assets AS til TCM DA, i henhold til inngåtte avtaler.

Mellomværende

Kundefordringer
TCM DA1 726 6381 697 656
Leverandørgjeld/Annen KG
TCM DA14 192 52713 662 519
Øvrig langsiktig gjeld
TCM DA14 192 52727 325 039

Note 3 – Refusjonsrett

20212020Andre fordringer20212020
00Fordring TCM DA / Olje- og energidepartementet00

Samtidig som TCM Assets AS påtok seg forpliktelsen til å rive anleggene når leieperioden er avsluttet ble det inngått en avtale med TCM DA (driftsselskapet) hvor driftsselskapet som en del av leievilkårene påtar seg å dekke alle rivningskostnader ved eventuelt opphør av driften. Det er således eieren av TCM DA som hefter for selskapets forpliktelse. I brev av 27. juni 2019 har Energidepartementet klargjort at Stortingets vedtak av 7. juni 2017 og delegering i supplerende oppdragsbrev innebærer at staten vil dekke statens andel av utgifter som påløper for TCM Asset AS ved rivning av anleggene ved TCM. På bakgrunn av denne klargjøringen har TCM Assets AS  balanseført en refusjonsrett på kr. 134 000 000, som tilsvarer balanseført fjerningsforpliktelse. Refusjonsretten ble inntektsført i resultatregnskapet i 2019. Fjerningsforpliktelsen og refusjonsretten er nettoført i balansen fra 2020.

Note 4 – Lønnskostnader, antall ansatte, godtgjørelse, lån til ansatte mm.

20212020Lønnskostnader20212020
48 299 33949 888 435Lønn48 299 33949 888 435
7 968 7228 092 954Arbeidsgiveravgift7 968 7228 092 954
10 502 0529 414 709Pensjonskostnader10 502 0529 414 709
1 582 348577 709Andre ytelser/personalkostnader1 582 348577 709
68 352 46067 973 808Sum lønnskostnader68 352 46067 973 808
37,039,8Antall årsverk37,039,8
Godtgjørelse til administrerende direktør per 31.12.2021Adm.dir
Lønn2 001 336
Pensjonskostnader366 088
Annen godtgjørelse

Den gjensidige oppsigelsestiden i åremålsperioden er seks måneder regnet fra første dag i måneden. etter at den andre parten har motatt oppsigelsen. Ansettelsesforholdet opphører 30.07.2023 uten oppsigelse.

Tidligere administrerende direktør Trude Sundset har mottatt totalt 2 303 716 kroner i lønn, sluttvederlag og annen godtgjørelse i 2021.

Godtgjørelse til ledende personer og styret; StillingSamlet godtgjørelseÅrets
pensjonsopptj.
Rune G. HansenLeder Kommunikasjon1 509 201388 551
Ingveig SlettebøLeder Virksomhetsstyring1 750 708456 384
Tove Dahl MustadLeder Gevinstrealisering og markedsutvikling1 646 746382 728
Harald AndvikLeder Prosjektoppfølging Langskip1 575 075302 221
Audun RøsjordeLeder Teknologiutvikling1 204 160309 006
Morten RuudStyrets leder424 0000
Marianne HolmenStyrets nestleder 254,000 0
Cathrine BrekkeStyremedlem216 5000
Kjell Olav KristiansenStyremedlem216 5000
Trond MoengenStyremedlem216 5000
Ståle Aakenes Styremedlem, ansattvalgt216 5000

Samlet godtgjørelse til ledende ansatte inneholder utgifter til lønn og annen godtgjørelse.

Note 5 – Pensjonsforpliktelse

Foretakets ansatte er medlemmer av pensjonsordninger som gir rett til fremtidige pensjonsytelser (ytelsesplaner). Ytelsene er basert på antall opptjeningsår og lønn ved oppnådd pensjonsalder. Foretaket er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon og ordningen oppfyller krav etter denne lov. Opptjente pensjonsrettigheter er sikret gjennom pensjonsordninger i Statens Pensjons-
kasse.

Antall personer i ordningen4947
Aktive3640
Pensjonister86
Oppsatte51
Årets pensjonskostnad20212020
Nåverdi av pensjoner opptjent i perioden9 303 6878 457 376
Effekt av årets planendring00
Rentekostnad av pensjonsforpliktelse2 009 1552 201 584
Forventet avkastning på pensjonsmidlene(1 275 234)(1 565 805)
Administrasjonskostnad125 216127 134
Årets netto pensjonskostnad 10 162 8249 220 289
Arbeidsgiveravgift1 432 9581 300 061
Årets netto pensjonskostnad inkl. arbeidsgiveravgift11 595 78210 520 350
Endring i pensjonsforpliktelse20212020
Balanseført pensjonsforpliktelse (over-) underfinansiering ved periodens begynnelse53 985 77335 941 162
Resultatført pensjonskostnad i perioden11 595 78210 520 350
Aktuarmessig tap (gevinst) ført mot egenkapital16 646 98516 471 327
Innbetalinger og utbetalt driftspensjon, inkl. AGA(9 596 232)(8 947 066)
Balanseført pensjonsforpliktelse (over-) underfinansiering ved periodens slutt72 632 30853 985 773
Finansiell status20212020
Pensjonsforpliktelse142 104 940119 070, 92
Pensjonsmidler78 448 22871 756 065
Periodisert arbeidsgiveravgift8 975 5966 671 336
Ikke resultatført virkning av estimatavvik00
Netto pensjonsforpliktelse72 632 30853 985 763
Økonomiske forutsetninger20212020
Diskonteringsrente1,90 %1,70 %
Forventet avkastning pensjonsmidler1,90 %1.70%
Årlig forventet lønnsvekst2,75 %2,25 %
Årlig forventet regulering pensjon1,75 %1,25%
Årlig forventet G-regulering2,50 %2,00 %
Forventet frivillig avgang før/etter 50 år00
Uttakstilbøyelighet førtid (AFP)00

Pensjonsmidlene består av investeringer i foretaksobligasjoner (OMF).

Selskapet har ikke gitt lån eller sikkerhetsstillelse til medlemmer av styrende organ.

Note 6 – Anleggsmidler

Inventar og utstyrSum
Anskaffelseskost pr. 01.013 703 8643 703 864
Tilgang i året0 0
Avgang i året0 0
Anskaffelseskost pr. 31.123 703 8643 703 864
Akkumulerte av-og nedskr. 01.01.2021-542 247-542 247
Akkumulerte avskr. 31.12.2021-1 471 689-1 471 689
Balanseført verdi pr. 31.122 232 1752 232 175
Avskrivninger i året929 442929 442
Avskrivningstid3-5 år3-5 år
Ikke balanseførte leieavtaler20212020
Årlig leiekostnad, ikke balanseført *3 506 6013 678 570

*Årlig leiekostnad kpi-reguleres. Leieperioden er avtalt til 15 år fra innflytting høsten 2020.

Konsern
BygningerAnleggInventar og utstyrSum
Anskaffelseskost pr. 01.017 690 296188 572 7543 703 864199 966 914
Tilgang i året0 1 202 7770 1 202 777
Avgang i året0 0
Anskaffelseskost pr. 31.127 690 296189 775 5313 703 864201 169 691
Akkumulerte av-og nedskr. 01.01.2021-3 656 650-80 732 158-542 247-84 931 055
Akkumulerte avskr. 31.12.2021-4 782 319-111 121 888-1 471 689-117 375 896
Balanseført verdi pr. 31.122 907 97778 653 6432 232 17583 793 795
Avskrivninger i året1 125 66930 389 730929 44232 444 841
Avskrivningstid7 år3 - 7 år3-5 år
Ikke balanseførte leieavtaler20212020
Årlig leiekost., eks. felleskost., ikke balanseført*7 650 2317 752 945
Leieperiode1 år1 år

*Årlig leiekostnad ovenfor inkluderer faktisk bokført tomteleie for TCM Assets AS (kr 4 143 930), samt leie av kontorlokaler (kr. 3 506 601).

Note 7 – Revisjon

Godtgjørelse (ekskl. mva) til BDO fordeler seg slik:

2021202020212020
131 500137 434Lovpålagt revisjon156 500186 102
15 40044 899Revisjonsrelaterte tjenester71 60089 467
00Andre attestasjoner00
043 731Andre tjenester utenfor revisjon *043 731
146 900226 064Sum godtgjørelse revisor228 100319 300

*Gjelder skatte- og avgiftmessig bistand fra Deloitte Advokatfirma AS, Deloitte AS. Beløpene er eks. mva.

Note 8 – Andre driftskostnader

20212020Andre driftskostnader20212020
16 746 15621 547 285Andre driftskostnader21 053 42325 828 402
8 847 707271 349 936Kostnad til Fullskala CO2-håndtering8 847 707271 349 936
-1 873 417 6580Tilskudd innbetalt fra OED til Langskip-1 873 417 6580
1 873 417 6580Utbetalt til Langskip-aktørene1 873 417 6580
00Eiendomsskatt16 362 12020 237 680
25 593 863292 897 221Sum andre driftskostnader46 263 250317 416 017
DatterselskapForretningskontorStemme/eierandel12/31/202112/31/2020
TCM Assets ASPorsgrunn100 %51 108 36466 109 350
20212020Andre kortsiktige fordringer består av:20212020
176 252177 843Forskuddsbetalte kostnader*176 252177 843
79 54 752Andre kortsiktige fordringer79 54 752
0 0 Merverdiavgift til gode0 2 592 914
176 331232 595Sum andre kortsiktige fordringer176 3312 825 509

*I tillegg er det forskuddsbetalt 255 701 696 til Langskip-aktørene. Beløpet er nettoført mot gjeldspost i regnskapet.

Note 11 – Bundne midler

20212020Bundne midler20212020
2 409 1362 603 962Skattetrekksmidler på egen konto2 409 1362 603 962
2 409 1362 603 962Sum bundne midler2 409 1362 603 962

Note 12 – Egenkapital

Morselskap
Innskudds-
kapital
Annen egenkapitalSum egenkapital
Egenkapital pr. 01.0110 000,00031 671 82741,671,827
Aktuarmessig tap/gevinst ført mot annen egenkapital (-/+)-16 646 985-16 646 985
Årets resultat2 482 1762 482 176
Egenkapital pr. 31.1210 000 00017 507 01827 507 018

Annen egenkapital består av inneværende og tidligere års tilbakeholdte resultat, samt aktuarmessig tap/gevinst ført direkte mot annen egenkapital. Gassnova SF er eiet 100 % av staten ved Energidepartementet.

Konsern
Innskudds-
kapital
Annen egenkapitalSum egenkapital
Egenkapital pr. 01.0110 000,00097 781 176107 781 176
Aktuarielt tap/gevinst ført mot annen egenkapital (-/+)(16 646 985)(16 646 985)
Årets resultat(12 518 810)(12 518 810)
Egenkapital pr. 31.1210 000 00068 615 38078 615 381

Note 13 – Fortsatt drift

Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2021 er satt opp under denne forutsetning.

Note 14 – Fjerningsforpliktelse

Kostnader knyttet til fjerning og opprydding er estimert og balanseført i henhold til NRS. Beregningen baserer seg på en innhentet vurdering fra tredjeparts selskap og selskapets egne vurderinger.

Infrastruktur er splittet på infrastruktur og Infrastruktur – Lease, for å skille mellom den delen av anlegget som er egeneid og de eiendelene som eid av Equinor Refining Norway AS. Den estimerte fjerningsforpliktelsen er basert på at hele anlegget fjernes samtidig. Dette innebærer at hvis man ønsker å fjerne kun en del av anlegget, vil dette trolig bli dyrere enn kostnaden beregnet per anlegg. Det er ikke beregnet eller avsatt fjerningsforpliktelse for fjerning av bygninger (administrasjonsbygget), da det ikke er ventet at dette skal fjernes ved et eventuelt
opphør av virksomheten.

Selskapets fjerningsforpliktelse er estimert til kr 134 000 000 og inkluderer forutsetninger om kostnader ved fjerning og tidspunktet for fjerning. Beregningen omfatter betydelig skjønn og kan endres over tid avhengig av endrede forutsetninger og måten fjerningen gjennomføres på. Fjerningsforpliktelsen og refusjonsretten er nettoført i balansen fra 2020.

Note 15 – Annen kortsiktig gjeld

20212020Annen kortsiktig gjeld består av:20212020
4 817 8505 389 581Lønn, feriepenger o.l.4 817 8505 389 581
2 683 3873 397 715Påløpte kostnader2 683 3873 397 715
2 899 22611 746 932Netto skyldig til OED vedrørende Fullskala CO2-håndtering2 899 22611 746 932
1 981 948824 589Annen kortsiktig gjeld*16 200 22514 487 108
12 382 41121 358 818Sum annen kortsiktig gjeld26 600 68835 021 337

*Beløpet for konsern inkluderer forskuttert anleggsleie fra TCM DA til TCM Assets.

Note 16 – Skatt og midl. forskjeller – Utsatt skatt-/skattefordel

Skattekostnader i konsernet knytter seg i sin helhet til datterselskapet TCM Assets AS.

Konsernet:
20212020
Årets resultat før skattekostnad(19 232 034)(19 578 977)
Permanente forskjeller6 139
+/- Endringer midlertidige forskjeller15 578 54312 196 595
Årets skattegrunnlag(3 653 491)(7 376 243)
+/- Endring i utsatt skatt(4 231 048)(4 306 024)
Betalbar skatt i balansen00
Spesifikasjon av grunnlag for utsatt skattefordel:
1/1/202112/31/2021Endringer
Anleggsmidler85 757 10470 178 56215 578 542