Kapittel 4. Styring og kontroll av virksomheten

4. Styring og kontroll av virksomheten

Gassnova skal utøve sin forretningsvirksomhet på en etisk, bærekraftig og ansvarlig måte. Foretaket arbeider aktivt mot korrupsjon og interessekonflikter – gjennom tiltak som holdningsskapende arbeid og mer åpenhet.

Gassnova er opptatt av forsvarlig anvendelse av fellesskapets midler og av kostnadskontroll – og av at foretakets arbeid utføres med en høy etisk standard, kvalitet og faglig integritet. Foretakets krav og forventninger er tydeliggjort i retningslinjer for foretakets arbeid med samfunnsansvar, samt i retningslinjer og prinsipper for etikk, habilitet og varsling.

Gassnovas verdier, integritet, respekt, mot og ansvar, skal prege all vår virksomhet og samhandlingen internt i Gassnova – i tillegg til vårt samarbeid med eksterne partnere. Det er lagt stor vekt på god risikostyring i Gassnova ved å kartlegge mulige risikoer. I tillegg til denne kartleggingen utarbeides aktuelle avbøtende tiltak som har til hensikt å redusere risikoene til akseptabelt nivå. Utgangspunktet for risikostyringen er mål og oppgaver som beskrevet i EDs oppdragsbrev. Risikobildet gjennomgås regelmessig, både av foretakets ledelse og av styret.


Foretaket har i 2021 gjennomført en omorganisering for å bli bedre i stand til å gjennomføre oppdragene fra ED på en målrettet og effektiv måte. Et strategisk grep for å oppnå dette har vært å etablere en organisasjonsmodell som innebærer mer samarbeid på tvers i organisasjonen. Målet er å redusere risikoen for dårlig måloppnåelse, og å høste synergier som følge av bedre utnyttelse av kompetanse og kapasitet i organisasjonen.

Foretakets risikobilde for 2021 oppsummeres nedenfor:

Fullskala CO2-håndtering – Langskip

I oppdragsbrevet for 2021 har Gassnova blant annet fått i oppgave å bidra til at Langskip etableres i henhold til plan og budsjett, og at målene med Langskip realiseres, herunder målet om tidlig rapportering til departementet ved avvik og endringer i kostnader eller risiko.

I tilskuddsavtalene med støttemottakerne er det stilt krav om at aktørene skal etablere og vedlikeholde styringssystemer og rapporteringsrutiner som vil gjøre det mulig å sikre at departementet ved Gassnova får tilstrekkelig informasjon til å avdekke avvik og endringer tidlig.

Heidelberg Materials har i 2021 varslet kostnadsoverskridelser. Det er kommet til kostnadsprognoser ut over prosjektets maksimalbudsjett for etableringsfasen. Med bakgrunn i dette har Gassnova foretatt en revisjon av Heidelberg Materials-prosjektets styringssystem og prosjektgjennomføring.

ED ved Gassnova har i tillegg satt i verk en kvalitetssikring av ny baseline. Hensikten er å forsikre oss om at den nye baselinen er realistisk, og at den fremtidige rapporteringen fra prosjektet gir et korrekt bilde av fremdrift, kostnader og gjenstående arbeid. Så langt har vi ikke funnet grunnlag for å sette spørsmålstegn ved kvaliteten på styringssystemene til Northern Lights.

CLIMIT-programmet
Gassnova har gjennom oppdragsbrevet for 2021 blitt bedt om å utvikle kunnskap, kompetanse, teknologi og løsninger som kan gi viktige bidrag til kostnadsreduksjoner og bred internasjonal utbredelse av CO2-håndtering. Programmet skal videre utnytte nasjonale fortrinn og utvikling av ny teknologi og tjenestekonsepter med kommersielt og internasjonalt potensial.

De senere årene har Gassnova sett en økende risiko knyttet til CLIMIT-Demos begrensede mulighet for å støtte de siste fasene av teknologiutvikling. Det gjelder primært fangst, men også andre ledd i CCS-verdikjeden. Begrensningene skyldes at markedets behov for støtte til modning av teknologier i stadiene nær kommersialisering er for stort med tanke på CLIMIT-Demos årlige budsjett. Dette kan medføre at CLIMIT-Demo kommer i en situasjon hvor man må prioritere enda hardere, og støtte færre teknologier i det videre modningsløpet enn behovet i aktuelle bransjer tilsier. 

Det har i løpet av året (blant annet i statsbudsjettet for 2021–2022) blitt tydeliggjort at eventuelle fremtidige fullskala CO2-håndteringsprosjekter i Norge må konkurrere om investerings- og driftsstøtte fra generelle støtteordninger som Enova og EUs innovasjonsfond. Dette kan være med på å redusere den omtalte risikoen for modning til de høyeste TRL-nivåene nær kommersialisering. Gassnova og Enova er i dialog for å se utviklingsløpene for teknologier og eventuelle kommende CO2-håndteringsprosjekter under ett.

TCM
I oppdragsbrevet for 2021 går det fram at ED ønsker økt industrideltakelse og finansiering for TCM. Videre heter det at Gassnova skal legge til rette for en langsiktig og god utnyttelse av anleggene og den etablerte infrastrukturen.

Driftskostnadene for TCM i 2021 er vesentlig redusert i forhold til forrige avtaleperiode. En ytterligere kostnadsreduksjon med dagens tjenestetilbud på TCM er mer krevende sett i lys av forventet prisstigning og økte energikostnader. TCM jobber kontinuerlig og målrettet med kostnadsreduksjoner og økte inntekter.

Gassnova vurderer TCM som godt posisjonert i dagens marked. Gitt at dette markedet får en videre positiv utvikling, vil det etter vår oppfatning kunne åpnes opp for nye muligheter for fortsatt bruk av teknologisenteret.

Det å redusere den statlige eierandelen fra dagens 73,9 prosent ved å rekruttere nye eiere har vist seg vanskelig helt siden oppstarten i 2012. Covid-situasjonen har ytterligere vanskeliggjort dette. Med kun to år igjen av den gjenværende avtaleperioden vil dette fortsatt være en utfordrende oppgave.