Skip to main content
Gassnova
 
Search button icon
  • Nyhetsbrev
  • Nyheter & media
  • Organisasjon
  • Kontakt
  • CCS-ordliste
  • Om Gassnova
    • Karbonfangst og -lagring
    • CCS-kunnskap
    • Om Gassnova
  • Forskning og utvikling (CLIMIT)
    • Hovedside
    • Søk om støtte
    • Prosjekter
    • Om CLIMIT
    • CLIMITs prosjektportefølje
    • CLIMIT Summit
    • USA & Norge samarbeid
  • Demo av CO2-fangst (TCM)
  • Erfaring fra Langskip
    • Hovedside
    • Om Langskip
    • Dokumenter/rapporter fra Langskip
    • Tidslinje
View all posts in nyheter Nyheter
Vind i seilne på en skyfridag. Foto

24.06.2025

Et av Norges viktigste industrielle klimatiltak setter seil

Tirsdag 17. juni 2025 åpnet det største klimatiltaket i landets industrihistorie. Langskip er Norges fullskala satsing på fangst, transport og lagring av CO2 (CCS).

Langskip er en nasjonal investering med global betydning. Prosjektet er et eksempel på hvordan staten, industrien og forskningsmiljøene sammen kan realisere fremtidens løsninger.

Illustration of the Longship chain. Illustration

Fra visjon til realitet

Langskip og Gassnovas historie er vevd sammen. I år er det 20 år siden Gassnova ble etablert som statens foretak for CO2-håndtering. Dette skjedde i kjølvannet av en anstrengt kraftsituasjon, gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad som skulle bøte på problemene – og kontroversielle CO2-utslipp knyttet til anleggene. Det var også en gryende erkjennelsen av at fossilt energiforbruk uten karbonfangst ville være uforenlig med internasjonale klimaforpliktelser.

Gassnova fikk et tydelig mandat: Å utvikle, demonstrere og modne CCS-teknologi, med mål om å redusere kostnader og risiko slik at private aktører senere kunne overta stafettpinnen. I flere år støttet Gassnova og Forskningsrådet teknologiutvikling gjennom CLIMIT-programmet, og fulgte nøye med på nasjonale og internasjonale pilotprosjekter. Men det manglet én ting: et fullskala demonstrasjonsanlegg, der hele verdikjeden fra fangst til lagring ble realisert. Med Langskip ble dette en realitet.

I Langskip ivaretar Gassnova rollen som myndighetenes representant ved å følge opp Langskip under planlegging, bygging og drift. I tillegg har foretaket et ekstra ansvar for å sikre erfaringsdeling fra prosjektet. Sammen med Energidepratementet og industriaktørene har Gassnovas innsats gjort at Langskip i dag er et internasjonalt referanseprosjekt for CCS.

Teknologiutviklingen har også en viktig base i Mongstad. Her ligger Technology Centre Mongstad (TCM) – et av verdens ledende testsentre for CO2-fangst. TCM ble etablert med støtte fra staten, Equinor, Shell og TotalEnergies. I mer enn ti år har TCM gitt avgjørende innsikt i effektivitet, sikkerhet og kostnadsdrivere i fangstprosessen. Dette dannet noe av grunnlaget for teknologivalgene i Langskip.

Stortingsvedtaket

I 2021 kom Stortingsvedtaket om å finansiere Langskip, med bred politisk støtte. Det var klart at staten måtte bære en vesentlig andel av kostnadene. Dette var ikke bare et teknologiprosjekt – det var et klimatiltak av strategisk betydning.

Langskip ble definert som en verdikjede bestående av tre hovedkomponenter: Brevik CCS (Heidelberg Materials), Oslo CCS (Hafslund Celsio), og Northern Lights – et felles transport- og lagringsselskap etablert av Equinor, Shell og TotalEnergies. Staten inngikk separate avtaler med Heidelberg Materials og Northern Lights JV om investeringer og drift. Oslo CCS fikk sin støtte senere i  prosessen.

Oslo CCS. Skisse: Hafslund Celsio
Brevik CCS. Foto Heidelberg Materials
Northern Lights. Foto by Ruben Soltvedt

Tre viktige prosjekter

Northern Lights-prosjektet har vært banebrytende. I Øygarden er det nå en ferdig mottaksterminal med havneanlegg og CO2-tanker, som skal ta imot flytende CO2 fra fangstanleggene og injisere det i reservoarer under Nordsjøen. Med Northern Lights er infrastrukturen på plass for fremtidig vekst og eksport av CO2-lagringstjenester til Europa. I disse dager har Energidepartementet også godkjent en fase 2 for Northern Lights. Dette innebærer økt transport- og lagringskapasiteten fra 1,5 millioner til minst 5 millioner tonn CO2 per år. Fase 2 gjør at landanlegget på Øygarden utvides. Til havs øker antall injeksjonsbrønner fra to til fire.  

I Brevik har Heidelberg Materials bygget verdens første karbonfangstanlegg ved et sementverk i drift. Her skal 400 000 tonn CO2 fanges hvert år fra sementproduksjon. Anlegget er integrert i fabrikkens daglige drift og gir verdifull kunnskap om sikkerhet, energioptimalisering og drift i full skala.

Oslo CCS planlegger å fange 400 000 tonn CO2 årlig fra avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud. Prosjektet representerer et viktig signal til verdens storbyer; at også urbane utslippskilder kan fjerne sin CO2 og bidra til netto null-målene.

Alle tre prosjekter har stått overfor ulike tekniske og økonomiske utfordringer – men nettopp dette er hele poenget med et demonstrasjonsprosjekt. Risiko skal identifiseres, håndteres og reduseres, slik at fremtidige aktører får lavere terskel for å satse.

Samarbeid muliggjør Langskip

Det som kjennetegner Langskip er et tett, strukturert samarbeid mellom industri, myndigheter og akademia – en typisk norsk modell som har vist seg robust i klimaarbeidet. Industriens vilje til å investere, statens evne til å støtte og forskernes rolle i å analysere og dokumentere – er grunnmuren i Langskip. I tillegg har landets høykompetente teknologimiljøer fulgt prosjektet med forskningsøyne.

Langskip som global læringsarena

Langskip er ikke bare et norsk industriprosjekt. Det er et demonstrasjonsprosjekt for hele verden. For Europa er det et reelt klimaprosjekt som muliggjør utslippskutt i europeisk industri. Dette gjør Langskip unikt.

I kombinasjon med testresultater og erfaringer fra TCM har Norge kunnet utvikle en CCS- verdikjede som ikke bare er operativ, men også eksportérbar. Tilsammen er Langskip og TCM i dag en unik plattform for videre læring og samarbeid internasjonalt.

I et globalt perspektiv er Langskip med på å demonstrere at CCS er et reelt og tilgjengelig klimatiltak. Utslippskutt i tungindustri, energi og avfallsforbrenning kan ikke alene løses med elektrifisering eller hydrogen. CCS vil være en uunnværlig del av verktøykassa – og Langskip er beviset på at det lar seg gjøre.

Gassnova har publisert en rekke tekniske og regulatoriske læringsrapporter. Rapportene er åpne og tilgjengelige for alle fremtidige CCS-prosjekter, nasjonalt og internasjonalt.

Hva nå?

Langskip er operativt. Jobben kan begynne. Allerede har flere europeiske industriselskaper signert avtaler med Northern Lights for CO2-levering til Øygarden. Med fortrinn innen geologi, teknologi og politisk erfaring, spiller Norge en global rolle i utviklingen av CO2-lagring – på samme måte som vi gjorde med olje og gass på 1970-tallet.

Langskip er mer enn et prosjekt – det er et veikart. Det er beviset på at industrialiserte land kan ta klimaforpliktelser på alvor, uten å legge ned egen industri. Med dette har Norge en viktig rolle i arbeidet med å nå de globale klimamålene. Ifølge FNs klimapanel er CCS-prosjekter som Langskip helt sentrale for å oppnå globale utslippsreduksjoner.

Langskip har satt kursen.

footer logo

Gassnova jobber for utslippskutt i industrien. Vår innsats for å fremme teknologiutvikling og kompetanseoppbygging skal bidra til mer kostnadseffektive og framtidsrettede løsninger for fangst, transport og lagring av CO2 (CCS).

GASSNOVA SF
Kontakt oss
E-post: postmottak@gassnova.no
  • linkedin sosial ikon
  • youtube sosial ikon
gassnova © 2025
Webdesign og Webutvikling av Increo
nettredaktør Personvern Tilgjengelighetserklæring